torsdag, maj 14, 2009

Favoritblommor

pioner

Igår var det bara knoppar men imorse hade dom slagit ut och det doftade pion i hela rummet.

Fick den fina buketten av min man och han lärde mig nåt nytt, att om någon knopp inte vill slå ut så spola den med lite ljummet vatten så att den lite vaxiga ytan försvinner, i naturen är det myrorna som slickar av det där klibbiga så att blommorna slår ut - sant eller inte, vi får väl pröva nu när pionsäsongen snart är här och man riktigt kan frossa i stora buketter.

Jag har flyttat runt en massa frösådda pioner och det är alltid lika spännande att se vad det blir för något, dom flesta har varit vita med lite rosa stänk i.

3 kommentarer:

  1. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
    sänd mig en ruva till torpet:-D

    SvaraRadera
  2. Måste köpa en stoooor fet bukett idag för sjutton! I vår trädgård växer bara en stjälk så jag får nog ha tur om den ens slår ut. Stackars stackars ensamma pion.

    SvaraRadera
  3. Pioner är underbart. Vi kallade dem bulleblommor när vi var små, jag och min kusin, för vi tyckte att dom luktade bullar.

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar...jag blir alltid lika glad!