tisdag, juni 21, 2011

Klipp klipp klipp

klippt buskar

Är helt ledbruten, har varit hos en kund och klippt deras häckar och buskar och när jag kom hem så fortsatte jag av bara farten, formklippt både kuber och bollar + häcken, den förbaskade spireahäcken som bara växer och växer, det är fjärde gången jag är på den i år, funderar allvarligt på att byta ut den mot ett fint plank/staket istället som en fin fond mot slänten.

Norsk spirea är ju tänkt att växa fritt men då hade den blivit alldeles för yvig och jag tycker inte om den oklippt heller för den delen.

Annars tycker jag väldigt mycket om att klippa buskar i olika former.
Allt går att klippa, forsythia, syrén, liguster, buxbom, spireor...

Nä nu måste vovven ut...sen skall jag sätta mig och titta på äntligen hemma och imorgon får det bli en vilodag för kroppen.

12 kommentarer:

  1. Hej!
    Är lite nyfiken på om du är "självlärd" trädgårdsmästare eller om du har någon utbildning inom det? Har haft sommarjobb där jag gått brevid en trädgårdsmästare, och det är ju faktiskt himla mysigt! Har du någon bra utbildning att tipsa om?

    SvaraRadera
  2. Hej Alexandra!

    Jag har nu jobbat med trädgårdar i ca 8 år, utbildningen gick jag på Munkagård och sen har jag jobbat både som anställd och egen regi, bl.a var jag ett tag på Botaniska i Göteborg, fast det var innan utbildningen.

    Innan jag utbildade mig så gick jag också beskärningskurser, vi var ju tvugna att lära oss när vi plötsligt blev med stor trädgård, vi bodde i stan innan :-)

    SvaraRadera
  3. Det blir så snyggt efter man klippt häckarna och buskarna! Jag klippte mina buxbomklot igår och nu längtar jag efter att klippa häcken och berberisen som är fantastiskt yviga just nu. Fast då behöver man lite mer tid. Dumt att lämna berberisen mitt i när det är fullt med taggigt under. F ö tror jag att jag har samma problem med min sibiriska ärtbuskehäck som du har med din spireahäck. Den växer för snabbt! Nu har jag visserligen inte brytt mig om den i år och den ser ut därefter, men i normala fall får jag klippa flera gånger.

    SvaraRadera
  4. Oj vilken trädgård! Imponerande!

    SvaraRadera
  5. Jag googlade munkagård och kom bara fram till munkagårdsgymnasiet. Är det där du gick? Gymnasiet har jag ju redan avverkat.

    SvaraRadera
  6. Det verkar som dom slutat med KY-utbildningen till trädgårdsmästare, dom hade även floristutbildning där.

    Synd, det var bland det roligaste jag gjort!

    Alnarp och Norrvikens trädgårdar har också bra utbildningar

    SvaraRadera
  7. Åh så fint! Kan du inte skriva lite om vad det är för växter ni har? Vår trädgård är ett enda virrvarr av växter och jag drömmer om en lika prydlig trädgård som er. Kram Linda

    SvaraRadera
  8. Hej Linda, jag återkommer...såg att klockan visar läggdax, gonatt :-)

    SvaraRadera
  9. Vilken fin trädgård du har! Jag hittade till dig genom Linda V blogg! Kul när man upptäcker nya fina bloggar!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  10. Tack Irene! Va kul att du hittade hit!

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar...jag blir alltid lika glad!